Sider

mandag den 18. februar 2013

R for Rigets frue, husbond og formynder

R'et i dag står for ingen ringere end det danske RIGES Dronning Margrethe I, selv om hun aldrig officielt fik titlen af dronning, men derimod titlen "fuldmægtig frue og husbond og det ganske rige Danmarks formynder". Hun var formynder for sin søn Oluf, da han som kun 5 årig havde arvet den danske trone efter sin morfar Valdemar Atterdag i 1375. Oluf arvede 5 år senere også det norske rige efter sin fars død.

Desværre døde Olav i 1387, knap 17 år gammel, så der stod Margrethe pludselig meget usikker i sin magt. Derfor tog hun sin søsters barnebarn Bugislav til sig som sin søn og gav ham det danske navn Erik.

Grundet problemer i Sverige, gik det svenske rigsråd til Margrethe med en anmodning om at hun overtog magten i Sverige, herved blevet den nordiske union blev skabt.

Margrethe bevarede magten i Danmark, Norge og Sverige til sin død i 1412, på trods af at hendes fostersøn Erik af Pommern mange år før, var blevet kronet til konge i alle tre lande.

Margrethe I og Erik af Pommern er uden tvivl mine ynglings regenter. Og jeg skrev mit speciale på Uni om Erik af Pommern.

Jeg har, siden jeg afsluttede mit historiestudiet tilbage i 2008 haft en del pædagog vikariater, hvor jeg hvert sted har deltaget i fastelavn, og en fordel har da været at jeg har kunne bruge et samme kostume! Og ja, jeg har da været ingen ringere end Dronning Margrethe I :-)


 Det sjove ved at være Margrethe I til fastelavn, er at ungerne faktisk lære noget historie ved det, og det syntes jeg er ret fedt :-)

Og nu hvor vi er på fastelavn, så tog vi i år på vinterferie, samtidig med at Hjaltes vuggestue afholdte fastelavnsfest, så jeg har faktisk ikke syet han et kostume i år! Men sidste år afholdte vi fastelavn i mødregruppen, så der havde jeg syet ham et dino kostume, som I da også skal se :-)



God dag til jer alle :-)

14 kommentarer:

  1. Hvor er han sød som Dino :-)
    Og skøn skøn historie om Dronning Margrethe I og Erik - det må jeg vist lige have læst op på. Skønt kostume til dig, og en rigtig god ide med at lære børnene lidt historie samtidig med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ketty :-) Jeg holder rigtig meget af at give børn en historie viden som vil følge dem :-)

      Slet
  2. fedt at ungerne får lært noget historie sammen med fastelavn- og hvor er han kær den grønne smuksak :-)

    SvarSlet
  3. Elsker historie, især fra middelalderen (det var den tøjperiode jeg skrev opgave om på skrædderskolen i sin tid).
    Ha ha hvor er det en fantastisk lille Dino.

    SvarSlet
    Svar
    1. Middelalderen erogså min ynglingsperiode :-) Din opgave om tøjstilen i middelalderen lyder spændende :-)

      Slet
    2. Der var det også. Jeg skulle lave en beskrivelse af modnes udvikling i den periode. Det var SÅ spændende. Fik også talt ALT for længe (vi havde 15 minutter og jeg kom til at bruge 45... men du kan jo ikke koge en så fantastisk tidsalder ned til 15 minutter!!!! ;))

      Slet
    3. Helt enig - middelalderen fortjener meget mere tid :-) Jeg har været med på et par middelaldermarkeder, og det er sjovt at se hvor forskellige folk har syet deres dragter, men der er jo også stor forskel på at man har taget udgangspunkt i periodens start i ca 1050 eller hen imod slutningen i 1536...

      Slet
  4. Skønne billeder og udklædning. Nåhh så sød en Dino :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Takker :-) Er også selv vild med ham som dino :-)

      Slet
  5. Hvor er det gennemført med både dragt og fortælling. Rigtig god idé. Og så er Hjalte godt nok sød i hans grønne dragt. Kh Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg syntes det er sjovt at blande historie og krea :-) Jeg ville have lavet et pindsvin kostume til Hjalte i år, men da vi ikke skulle til nogle fastelavnsfeste, så har jeg brugt tiden på noget andet og nyder han så bare igen som lille Cut dino :-)

      Slet
  6. Sikken spændende historielæsning! Og jeg kan godt fornemme at du virkelig har interesse for det.
    Og Dino er bare super! Det er første gang jeg ser sådan en kostume :-))

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, kan kan jo nok ikke komme uden om at jeg er glad for historie :-) Det var rigtig sjovt sidste år at sy dino dragten, som jeg selv designede. Jeg blev inspireret af nogle dino dragter på nettet, men endte med at lave min egen :-)

      Slet

Kommentar er meget velkommen :-)