Sider

onsdag den 6. februar 2013

F for Fruerstue

F'et står for Fruerstue, som jo er navnet på min blog. 


Og hvorfor hedder den så det??

Da jeg skulle finde et navn til min blog, var jeg en masse ord i kombination med krea igennem, og hver gang jeg googlede det, var det eller noget meget tæt på, allerede i brug af en anden blogger!! Så jeg måtte jo tænke lidt anderledes... 

Jeg er uddannet historiker med middelalderen som speciale, så jeg tænkte at jeg måske skulle i den retning. Jeg gav mig derfor til at undersøgte hvad der eventuelt kunne bruges fra middelalderen. Jeg vidste at kvinderne dengang havde et rum, hvor de sad og syede, broderede og lavede andre kreative projekter, kaldet en fruerstue. Men hvad dækkede det så lige præsis over??

I den store danske encyklopædi, fandt jeg denne forklaring på en fruerstue:
 
fruerstue, fruerbur, kvinders opholdsrum eller hus, således som de kendes fra borge, herregårde og slotte fra middelalderen og indtil 1600-t. De ugifte kvinders rum kaldtes tilsvarende for jomfrubur. I fruerstuen kunne kvinderne udføre deres håndarbejde og være i sikkerhed; rummet kunne fx aflåses forsvarligt indefra.

Og fra Kollinghus fortælles der blandt andet at ...

... Det finere håndarbejde blev udført i dronningens fruerstue (dvs. af dronningen selv og af de adelsfruer og –jomfruer, der var tilnyttet hoffet).

I fruerstuen broderede man, og man syede linned, dvs skjorter og undertøj.
 
Jeg syntes faktisk at det passede meget godt til min blog, da den jo ville komme til at indeholde meget af alt det kreative som jeg går og laver. Min plan var faktisk at den bare skulle havde heddet Fruerstuen, men det domæne var desværre taget, og jeg syntes at det ville være meget godt at have domænet på ens blognavn, da man jo kunne få brug for det på sigt!

Så derfor blev det til: 
Sannes Fruerstue - et kreativt værksted!

12 kommentarer:

  1. Jeg synes det er et flot navn, og kan rigtig godt lide historien, der ligger bagved.
    Men er også lidt en hund efter historiske romaner :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ketty :-) Jeg er selv til historiske romaner :-)

      Slet
  2. Mmm jeg elsker historiske faktaer og så er det et super genialt navn

    SvarSlet
  3. Jeg er SÅ glad for at du ikke valgte 'Sannes Jomfrubur' hahaha. Fruerstue er jo en dronning værdigt kan jeg forstå. Og jeg synes bare at det lyder hyggeligt! : )

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er godt nok ikke gift, med det havde jo nok ikke passet så godt med jomfrubur alligevel, for så skulle jeg jo nok have skjult Hjalte :-) Lidt Royal må man jo være ;-)

      Slet
  4. Det er et super navn, synes jeg : )

    SvarSlet
  5. Flot navn og fin forklaring. Jeg lærte noget i dag og det er altid godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Mette :-) Altid god at kunne oplyse :-)

      Slet
  6. Fin historie om navnet på bloggen.

    SvarSlet

Kommentar er meget velkommen :-)