Sider

mandag den 16. juni 2014

Hjælp til hængekøje...

Hjaltes ergoterapeut har anbefalet at han få en hængekøje, som en del af hans træning, da den kan anvendes på rigtig mange måder.

Til det projekt har jeg købt dette stof:

 
Stoffet er et garnfarvet indisk bomuld købt i Stof2000.


Min oprindelige tanke var at sy et bred vævet bånd i i enden og lave en løbegang, som der så skulle en metal kæde inde i ...

... men jeg er kommet i tvivl, da jeg ikke tror den vil samles sig særlig pænt i enden, da stoffet jo vil blive ret kraftig... 

Billederne af de færdige hængekøjer er lånt via google.

.
 Den første her, er meget som jeg havde i mine tanker, lavet med en løbegang, dog uden det vævede bånd som forstærkning til kæden, så derfor har jeg været i gang med at google, for at finde andre ideer/løsninger.

  
 Denne hængekøje er med mange små lykker til at hænge tynde reb i, som så samles i en lykke. 

Min tvivl her er om det vil kunne holde, hvis jeg laver en masse små lykker!!

Kan jeg på en måde forstærke mine syninger over lykkerne?

 Min sidste fundet løsning er at sætte sejlringe i til min reb...

Her tænker jeg, at jeg ville kunne forstærke stoffet ved at sy det bredeste af mine vævede bånd ind i enderne og lade ringene stås igennem 2-3 lag stof og det vævede bånd...

Denne løsning er bare også meget dyr, da det vil koste mig omkring 200 kr at indkøbe ringene og værktøjet til at så dem i med. Og så sparer jeg jo ikke noget ved selv at sy en hængekøje til Hjalte!

Nogen som har erfaring med at sy hængekøje?
 
 Noget som har andre ideer?  

Eller som, bare har en ide til at forstærker lykkeren i hængekøje 2?

HJÆLP

6 kommentarer:

  1. Hejsa. Hyggeligt at se dig igen!!!
    Vi har lavet nogle til FDF i bævernylon. Det er bare en løbegang i hver ende, ombukket tre gange, så det er dobbelt stof, hvor snoren slider lidt på stoffet. Og så er syningen laver 5 dobbelt. De holder rigtigt godt... Som den her (kunne ikke finde en på dansk) http://www.expli.de/blog/diy-selber-machen/diy-hangematte-fur-den-garten.php

    SvarSlet
  2. Rigtig god idé - jeg glæder mig til at se din version.
    K.h.
    Christina

    SvarSlet
  3. Håber du finder en god og billig løsning. Glæder mig til at se Hjalte svinge sig i den. ♥

    SvarSlet
  4. Jeg har lavet hængekøjer i denim for mange år siden. Løbegangen var som Hanne skriver, men du kunne jo sy dit vævede bånd som ekstra forstærkning eller pynt hen over syningerne.
    Jeg skal måske lige sige at vores brød sammen/revnede da min eks troede han skulle ligge ved siden af mig :)
    Glæder mig til at se din model i brug ...

    SvarSlet
  5. Sikke noget fint stof - og sikke et projekt. Jeg er sikker på at du finder en god løsning og glæder mig til at Hjalte gynge og grine i den! :)

    SvarSlet
  6. Tak for alle jeres ideer :-) Enden er vist blevet at vi køber en færdig syet, da både prisen bliver billigere end hvad jeg selv kan sy den til og så kender jeg bæreevnen på hængekøjen :-) Men er helt sikker på at jeg nok skal få mit stof brugt på noget andet lækkert :-)

    SvarSlet

Kommentar er meget velkommen :-)